Objektiv Inställning och Förutfattade Meningar

 

Väldigt ofta tycker jag att människor redan innan har en negativ inställning till någon/något när de egentligen borde ha en objektiv och neutral inställning.

 

Det här är vad jag har märkt väldigt vanligt när det gäller kompisar till sina egna vänner eller när de är på fest och får veta att en speciell person är där. Låt oss säga att #1 tar med sig #2 till en fest där #2 inte känner någon men #1 säger att #3 som är på festen är jävligt otrevlig och skitdryg.
I de flesta fall så kommer #2 att vara otrevlig redan från början om denna ens pratar med #3.
Och om du går in med en negativ inställning kommer du förmodligen inte att låta lika trevlig som om du haft en objektiv inställning.

Ingen vinner på att du har den inställningen, möjligtvis #1 om han redan från början ville att du skulle tycka illa om han/hon av nån anledning.

Det kan ligga massor med saker till grund för #3 beteende mot din vän.

#3 kanske hade en dålig dag, haft nån jättejobbig läxa, råkat illa ut eller vad som helst. Det är saker du aldrig kan veta, för väldigt sällan tycker man illa om en person utan att ha någon som helst relation till den. Ett scenario skulle kunna vara att han blivit osams med en kompis, och därför var han på ovanligt dåligt humör mot din vän. Varför ska du då tycka illa om honom när han hade en anledning till sitt humör den gången?

Om du istället bemötte denna person objektivt eller till och med positivt! #3 kanske blir riktigt glad över att äntligen bli bemött neutralt och blir trevlig och rolig.
Skit i vad andra säger och bilda din egen uppfattning! Ni kanske har gemensamma intressen, pluggat samma sak, vill samma sak i framtiden, ni kanske till och med blir riktigt bra vänner!

Var inte så kåta på att vara omtycka av alla!

Tänk hur mycket ni har att vinna på att gå in med en objektiv och neutral inställning till nya människor.
Det har i alla fall jag gjort, och det kommer jag fortsätta med, för det har lett till att jag träffat massor med intressanta människor!



Nått som jag tycker påminner väldigt mycket om det ovan är förutfattade meningar om saker och ting.

Vet flera gånger då man försökt få med kompisar på olika saker och de svarar att det är tråkigt eller att det är jobbigt. Sen frågar man dem om de någonsin har provat det och ofta är svaret att de inte har det. Utan de har hört det från någon annan eller tycker det ”verkar” så. Hör du hur dumt det låter?

Istället, varför inte bara testa och skapa sin egen uppfattning om hur det är, människor tycker inte lika om allt.

Det hände mig en gång att jag blev kallad för rasist för jag sa att jag tycker Ultima Thule gör schyssta covers på klassiska svenska låtar(Även om jag inte lyssnar på dem). Jag la då fram att jag inte var rasist och frågade varför han trodde att jag blev rasist för jag tycker att "Nu grönskar det" är bra i en rockig version. Han ansåg givetvis inte att det var så logiskt när han tänkte efter. Även om de kan vara kända för att vara rasistiska betyder det inte att alla som tycker de gör en del klassiska låter i ny tappning riktigt bra är rasister. (Sen gör de visserligen låtar som kan vara rasistiska, det vet inte jag då jag inte har lyssnat på dem...men i alla fall, lägg ner alla förutfattade meningar!)

Ett annat exempel var när jag var sminkad och blev kallad bög.... eyeliner och stånka stjärt, vart är kopplingen där? Bara för att någon röstade på Alliansen så betyder det inte att de älskar FRA-lagen...


Lägg ner alla förutfattade meningar och negativa inställningar och bilda din egen uppfattning.

Det kommer du komma väldigt långt på! : )


Dagens Låt: Limp Bizkit - Take A Look Around
Spotify: Klicka Här


// Siilverstar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0