Religion

Religion

 

Gode Gud, gör så att......”

Så kunde en av mina meningar börja innan jag gick och lade mig till sängs när var mindre, kanske runt den tid då man gick i mellanstadiet. Då var anledningen oftast att jag ville ha något väldigt mycket som jag egentligen visste att jag inte kunde få.

Det är ungefär 10 år sedan, och nu i efterhand förstår jag inte hur jag kunde tro på Gud eller hur andra kan det. Men jag antar att när ens största problem är när en legobit till en sjörövarborg fattas tänker man inte så.

Jag brukade be för att få en cykel, sen insåg jag att Gud inte jobbar på det sättet. Så jag snodde en och bad om förlåtelse” - Okänd

Och det stämmer faktiskt....varför? Jo, för att när du ber till Gud så låter du allt ansvar ligga på ”Gud” och låta nån annan fixa det åt dig, men om du väl snor cykeln (vilket är fel) är det du själv som åstadkommer nått, med din vilja. Att be till ”Gud” är som att släppa all vilja och vänta på att nån annan ska fixa det åt dig, men så funkar inte världen. Du är ditt liv och enbart du kan ändra på det samt kontrollera det.

Min teori är att människan ber till Gud för att de tror att dem själva inte kan åstadkomma det dem vill på egen hand OCH för att det inger en känsla av (falsk) trygghet samt att dem själva inte behöver ta ansvar för sina handlingar.

I Krig blir alla troende” - Varför? Jo, för att där har du inte kontroll över situationen och du kan inte påverka den i det stora hela. Men till vilken nytta är ditt rop på hjälp? Eftersom Gud är Gud, den allsmäktige som är skaparen av allt, så hade denna förmodligen hjälpt dig redan om han/hon velat det.

Men och andra sidan, varför skulle Gud hjälpa dig av alla? Du är unik, precis som alla andra.


Samtidigt som religionen gör allt mycket lättare och enklare, så gör allt mycket mer komplicerat på ett sätt.

 

Det blir väldigt enkelt i och med att du alltid kan skylla dina handlingar på religionen, du mer eller mindre kan rättfärdiga dina handlingar genom religionen.
Ta talibanerna, de dödar oskyldiga människor och anser att det är rättfärdiga handlingar genom religionen för att då kommer de komma till en underbar plats.
Men samtidigt som allt blir enklare, blir det desto svårare och mer komplex att förklara varför, tex, att Gud finns? Varför världen ser ut som den gör? Om han är allsmäktig, varför är han beroende av våra böner?


Religionen har legat till grund för mycket lidande här i världen och detta på grund av en bok kallad Bibeln som skrev för över 2000 år sen och fylldes på samtidigt som tiden fortlöpte.
Det finns inga som helst vetenskapliga bevis på att en Gud skulle finnas och det finns en bok vars utgångsdatum gick ut för passerade för längesen och inte är anpassat för dagens samhälle. Vilken tror man på? Jo, boken....Och vi människor ska vara jordens intelligentaste varelse.....


Religion är konservativt och bakåtsträvande samt hämmar utvecklingen av allt,
när ska folk förstå?!

Om alla hade varit troende och tänkt att Gud har skapat allt och vi levt efter budorden så hade vi antagligen inte inte haft levt som vi gör idag (vilket ur miljösynpunkt kanske varit bra om vi inte levt som vi gör nu).




Är Gud villig att förhindra ondska, men inte kan? Då är han inte allsmäktig.
Kan han, men inte villig? Då är han illvillig.
Om han både kan och vill?
Då varifrån kommer det onda?
Om han varken kan eller vill?
Varför kalla honom Gud?
- Epicarus

 


// Siilverstar

Kommentarer
Postat av: Simon

Jag är också ateist! Men det vore ganska najs att tro på något som man kan luta sig tillbaka på i svåra tider :p. Läs Flugornas herre av typ William Golding (?) bobban om du inte gjort det. Den handlar lite om det här med hur olika religioner kna ha uppstått. Den enda bok tillsammans med Alkemisten som jag gillat av böckerna man blev påprackad i skolan. Flugornas herre är skitbra, den handlar om barn som kraschar på en öde ö och börjar tillbe en konstig sak p.g.a. rädsla. Väldigt underhållande och intressant :) Fan vad lång kommentar det blev. XD Puss

2011-04-18 @ 11:08:23
URL: http://strandhus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0