Rasism

Rasism

 

Här i Sverige så är ju rasism ett ämne som har diskuterats mycket, framförallt sedan Sverigedemokraterna kom in i Riksdagen.
Jag vet en person som är invandrare och pratade som att domedagen var kommen och att det här var början på det som hände i Tyskland med judarna under 2:a Världskriget. Och då undrar jag, hur tänker man då? Vad har koncentrationsläger med SD att göra? Partiet har förmodligen rötter i nynazismen. Men SD är ett parti som nästan varje land i Europa har i sin Riksdag och något som hände under 2:a Världskriget skulle omöjligt kunna hända i dagens Sverige.

Även om jag tycker att de har en lite för extrem invandringspolitik så tycker jag att det är ett parti som driver en vettig politik i övrigt (om man ska tro deras partiprogram).

 

 

Alla partier tar upp frågor om jobb och arbetslöshet, sänka och höja skatter. SD gör inte det, de skiljer sig, de tar upp frågor som sticker ut. Jag tror verkligen att ett sånt parti behövs i det här landet.

 

När vissa skolor inte längre sjunger den Svenska nationalsången för svenskar tycker det är rasistiskt, du är rasist om du firar Sveriges nationaldag eller har en svensk flagga någon annanstans än på din flaggstång, då har det gått för långt.

 

Utdraget från Nationalencyklopedin:

 

rasism, ideologi som grundas på den vetenskapligt obevisade idén att människosläktet indelas i olika raser samt på den felaktiga idén att vissa av dessa raser är överlägsna andra.”



Hur kan man anse att det är rasistiskt att sjunga en nationalsång? Ingen firar nationaldagen, sjunger nationalsången eller har en svensk flagga för att visa sig överlägsen människor av annan hudfärg, utan för att man är stol t över sitt land, det land man uppenbarligen älskar.

Vi svenskar är så sjukt mesiga, vi nästan ber om ursäkt för att vi finns

.

Tycker jag illa om en invandrare av annan hudfärg så blir jag automatiskt rasist även om mitt åsikt om han inte har något med hans etniska bakgrund eller hudfärg att göra, däremot om en invandrare av annan hudfärg tycker illa om mig för att han ogillar svenskar och vita människor, då är blir han automatiskt bara bitter för att ”han är ju flykting, tänk på allt han har fått uppleva”. Visst, de som har haft det så kan man förstå, men det gör fortfarande inte hans sätt att tycka som om mig.

 

Och det här är inte deras fel, utan vi svenskars fel, för att vi redan från början var mesar som ber om ursäkt för allt. Vi är för mesiga!




// Siilverstar

Kommentarer
Postat av: Simon

"Vi lär av historien att vi inte lärt något av historien. - George Bernhard Shaw". Man ska aldrig säga aldrig när det blåser extremhöger-vindar i Europa, varför skulle inte förintelsen kunna ske igen? Jag tycker att man ska vara försiktig med att säga "att förintelsen inte kan ske igen". För det har ju skett förr att historien upprepar sig.



Nazisterna ogillade judar. Sverigedemokraterna visar tydligt att dem ogillar muslimer. http://www.youtube.com/watch?v=AetIHfJpPi4 och http://www.youtube.com/watch?v=TaWg0AVCFQI&feature=related säger en av de högsta i SD att islamitiseringen är ett stort problem. Ser du inte en antydan till främlingsfientlighet?



Jag vet att du inte håller med mig. Men jag tror nazisterna började likadant mot judarna. Från början var det fördomar om att judar skulle ta över världen, som sedan blev det handgripligt på judarna. SD Säger samma sak om muslimer, som kent ekeroth säger, att "islams mål är att världen ska bli ett herravälde med bara muslimer". haha snacka om fördomar. Lite främlingsfientlighets-varning?



Varför rösta på ett parti som tydligt pekar ut en folkgrupp på det viset? fast dem har andra bra frågor kan man inte se igenom deras främlingesfientlighet. Röstar 0an på SD får man även stå för konsekvernsera av deras främlingsfientl5ghet, Tror du verkligen att SD är bra för Sverige? Hur tror du det skulle bli ifall SD fick styra och ställa?



Och det här med att vissa inte vill sjunga nationalsången är pinsamt. Jag tycker inte man ska behöva skämmas över att sjunga nationalsången. Men i.o.m. att det finns nazister och främlingsfientliga kan jag förstå varför människor skäms över att sjunga nationalsången eftersom rasister anammat nationalsången. Egentligen ska man stå emot och sjunga svenska nationalsången för att visa att sången inte är nazisternas låt :P.

2011-04-23 @ 14:07:10
URL: http://strandhus.blogg.se/
Postat av: Anonym

1. Bara för det är ett citat är det inte sant! ; )

2. Det finns en videoinspelning som gjorde för många år sen där det visades att alla högre inom partierna hade såna åsikter. Men skulle andra politiker säga allt de tyckte du skulle de inte få sitta kvar. Du ser ju hur utsatt herr Åkesson är....så vill ingen politiker vara. Politiker säger det de vill att vi ska höra, de säger sällan hela sanningen : )

Jag vill inte att SD ska styra Sverige....jag vill inte att nått parti ska ha "monopol" och bestämma allt. Invandringen är ett problem, vi tar in mer än vi klarar av...det finns en anledning till att många av de kriminella är invandrare. Vi tar in->vi kan inte ta hand om dem-> de måste begå brott för att överleva -> vi fängslar dem. Vi gör dem en björntjänst. Tänk om Finland som knappt tar in några kunde ta en del av våra. Alla skulle dra nytta av det! : )

3. Det är INTE nazisternas sång, det är Sverige Nationalsång...om vi inte sjunger den ger vi ju bara efter och enligt din teori blir den ju mer nazistisk när det är mindre och mindre "normala" som sjunger den?

Skäms? Vi kör nationalsången det första vi gör på VARJE sittning, ingen känner sig så där : S

2011-04-23 @ 20:52:28
Postat av: Robert

Det var jag som skrev ovan! Glömde namnet (A)

2011-04-23 @ 20:52:51
Postat av: Simon

1. Jag vet att det inte behöver vara sant, tyckte bara att det var coolt att börja med ett citat ;).



2. Ja men herr Ekeroth och många höga inom SD har en aggressivare och främlingsfientligare framtoning , som han visar i klippen jag länkande. Ska invandringen minska från alla länder? Ska ameriekaner, japaner och norrmän få invandra? Det känns som att SD tycker mer illa om invandrare med islamskt och framförallt arabiskt ursprung i jämförelse med t.ex. kanadensiskt ursprung och det är det som stör mig. Jag tycker Jimmie Åkesson o många i SD tycker synd om sig och gör sig ofta till martyr. "buhu jag blir kallad främlingsfientlig". Jag tycker inte han är utsatt, säger man att man ogillar muslimer får man räkna med att bli kallad rasist, eftersom man i mångas ögon då är det.



3. Jag tycker att vi ska sjunga nationalsången :) jag menar att låten blir mer nazistisk om tröga rektorer förbjuder folk att sjunga låten på skolavslutningar pga det är rasistiskt, då visar rektorern att det inte är SVERIGES låt utan rasismens. Förstår du vad jag menar nuw? :)



4. Fortfarande utför fortfarande 84% av alla brott av "vanliga" svenskar. SD överdriver bara prevalensen av brott som begås av invandrare. Många invandrare skulle säkert dö eller leva under oerhört dåliga förhållanden om dem inte fick komma hit. Jag tycker att många glömmer bort att alla människor oavsett nationalitet är våra bröder och systrar. och syskon hjälper man i vått och torrt. Vad smörigt det blev i slutet här, men det är så jag känner ;)

2011-04-24 @ 02:40:05
URL: http://strandhus.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tyvärr så är du lika oinformerad som de flesta som röstade på SD i första hand och lika naiv som de som röstade på NSDAP. Om man tittar på statistik så tenderar man att rösta mindre på SD ju mer man faktiskt vet om deras politik. Tyvärr så gör de som alla andra främlingsfientliga partier som har fått rot i Europa och är luddiga i sina uttalanden och inte riktigt säger så mycket om vad de tycker. Läser man deras partiprogram så ser man hur främlingsfientlig och rentav dum deras politik är. Jag skulle gärna vilja se några exempel på "vettig politik" som du påstår ha hittat i SD:s partiprogram.

2011-04-26 @ 08:18:55
Postat av: Siilverstar

Jag tror jag är lite mer informerad än de flesta SD'are, dumt av dig att döma mig sådär rakt av utan att känna mig (om du nu inte gör det) och att kalla mig naiv likaså. Statistiken? vet du vad problemet med statistik är? Att det är statistik....



Många röstade nog för att de ogillar invandringen och är rasister. Det var inte vad som avgjorde att min röst föll på SD då jag tycker att invandring är något positiv, även om det kan minskas en liten grad.



Här kommer några punkter jag finner vettiga:

*De vill höja åldern för gratis tandvård med 1 år, samt införa ett högkostnadsskydd för alla över 20. *De vill konvertera alla fordon i kollektivtrafik till att enbart gå förnybara resurser.

*De vill ha ett offentligt register där tungt kriminella och våldtäktsmän ska listas.

*Ett system som ska garantera att skadestånd ang brott betalas ut.

*De vill även gå ur EU, och jag ogillar EU starkt.

*Ökat stöd och hjälp för utsatta invandrarkvinnor som utsätts för hot och hedersmord

*De vill satsa på kärnkraft.

*Importförbud mot varor som producerats genom att djur får lida.



Det är några saker som de vill göra....och visst, de kanske inte göra allt när det väl kommer till krita, men så är det med alla partier. Och att veta vad de inte gör och gör är för mig omöjligt.



Och jag vet att SD har negativa saker, precis som alla partier! Ska nämnas att jag funderade på att rösta blankt då jag inte gillar något parti jättemycket!

2011-04-26 @ 11:06:44
Postat av: Anonym

Du har rätt att det inte var bra av mig att döma dig utan att känna dig och det kanske blev lite hårda ord som det brukar bli på internet när det personliga försvinner och det enda man har att gå på är den text man kommenterar. Att bli kallad naiv behöver inte ses som en hård förolämpning då många människor är naiva och ofta är det en bra sak, det visar att man har en positiv syn på samhället och människor. Tyvärr kan det leda till att man underskattar konsekvenserna som vissa handlingar har.



När det gäller dina punkter så är de ganska vanliga och återfinns hos andra partier också så ditt argument om att endast SD skulle föra fram dessa håller inte. Sen förstår jag inte varför du skulle vilja räknas med i denna grupp av väljare som du själv säger består av många rasister, samt varför du skulle vilja rösta på ett parti som är främlingsfientligt endast för några punkter som även andra partier tar upp.



Sen vill jag ställa en fråga till dig: hur tror du att samhället skulle fungera om SD fick egen majoritet och fick bestämma precis som de ville?

2011-04-27 @ 15:23:16
Postat av: Siilverstar

Precis! Fast du känner mig väl antagligen eftersom du bor på Växjö campus? : ) Därför undrar jag varför du inte skriver ditt namn..tycker det är synd när folk inte vill stå för sina åsikter genom att vara anonyma : (



Min syn är snarare tvärtom, jag ser negativt på samhället och tycker att människor i allmänhet är ganska dumma...

Det jag menade var att SD's stora frågor var kriminalitet, sjukvård och invandring....de andra vad jag har förstått pratar enbart om att sänka och höja skatter, arbetslöshet och lite sjukvård. Utom miljöpartiet som har starka miljöfrågor.



Jag vill inte räknas som en rasist då jag inte är det, men jag har inga problem med att räknas som SDare, då jag vill visa att det finns folk som röstar på dem utan att hata invandrar och håller med om andra punkter ( nu har jag inte läst alla andra partiprogram) men om de nu också har samma punkter, varför existerar inte dessa då de sitter/har suttit i riksdagen?

Jag vet inte riktigt, jag tror inte det skulle vara så illa som alla tror, jag tror att invandringen skulle minska mycket (för mycket) men att de invandrare vi har skulle få det bättre...tex genom att de vill hjälpa muslimska kvinnor mot hedersmord och relaterat våld. Sen vet man inte hur mycket de har bakomliggande och hur mycket de faktiskt gör.



Men jag skulle vilja ge dem en chans, för jag ser det partiet som det ärligaste partiet. (För väldigt många år sen filmades det i hemlighet när höjdare från partierna hade möte, och alla visade sig ha väldigt främlingsfientliga åsikter) Och tex Reinfeldt och Sahlin (även Palme var) är med i Bilderbergesgruppen, och den gruppen har nog mer fuffens för sig. Många tror att det var därför han blev mördad för han inte agerade utefter gruppens direktiv. Ungefär som många tror att det är någon annan som styr trådarna och att presidenten är som en marionettdocka..... lite off topic, men ja : )



Jag vill inte döma ut SD, vill ge dem en chans att visa sig, tror att många överdriver det väldigt mycket.

2011-04-27 @ 16:50:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0