Övervakningssamhället

Övervakningssamhället


Det kanske bara är jag, men jag tror att vårat samhälle sakta men säkert går mer mot en tid som påminner om den man kan se i filmen Equilibrium, även kallad Cubic. Ett samhälla där frihet inte existerar och övervakningssamhället är ett faktum, där det är ständing övervakning av varje individ.

För er som inte sett den, se den! Riktigt bra film som handlar om ett övervakningssamhälle där reglerna sätts av ”fadern” som motsvarar den som styr samhället (regering?) och känslor är något som inte får existera.

Vi är ju i alla fall på ”rätt” väg, om det nu är korrekt ordval...

FRA var ju en början på det, att om de vill KAN de höra alla dina samtal, se vart du är, läsa dina sms osv. Nu kan de till och med komma åt allt som du surfat och varit inne på. Men det är väldigt få som reagerar på detta? Är det för att ni anser att fördelarna, att bekämpa brottsligheten underlättar och därmed värt det? Bryr ni er inte? Eller har ni bara inte fattat det...?

Och även om de officiellt inte avlyssnar alla samtal osv, så har de fortfarande möjligheten att göra det. Och det är vad som skrämmer mig, för politiker och staten är inte vad som ligger högst på min förtroendelista.
Politik innebär att säga det folket vill höra och försköna det samt att inte säga hela sanningen...och givetvis köper majoriteten av folket det....*host*..naiva...va? sa någon nått?

I alla fall, vad hände med att skydda den personliga integriteten? Privatlivet?
Om det fortsätter i den här riktningen som EU arbetar för tror jag att det går till en viss nivå, sen kommer det ta stopp och då slutar det väldigt illa.
Enda fördelen med det är väl att det kan användas mot kriminaliteten och att det skapar mer jobbtillfällen.
Och det är väl bra, men jag tycker ändå inte att det kompenserar för nackdelarna som följer med.

På tal om EU så tycker jag inte om dem heller, de strävar inte riktigt efter samma sak som Sverige känns det som. Många negativa saker som kommer till Sverige är saker som är nån form av EU-standard eller liknande. FRA och IPRED är bara några av dom.


Med andra ord, i och med att vi blir mer och mer övervakade så innebär ju även det att de lättare kan kontrollera oss -> Ju mer kontroll någon annan har, desto mindre frihet får en den om är övervakad.

Var mer kristiska! Var inte så godtrogna!



// Siilverstar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0